Varför jag bytte bett..

2010-11-13 @ 16:58:37  •  Kommentarer (0)  •   •  Permalink  •  Linnea  •  Trackbacks ()  • 


Innan jag bytte bett på Challe hade jag ett vanligt tre delat ägg bett på honom.
Jag tyckte han var väldigt hård i munnen och brydde sig liksom inte så mycket hur mycket man tog.
Så drog han en hel del när man hoppade.
Så jag tänkte att jag skulle fråga Anna, min dressyr tränare och hon som Challe står hos nu.
Hon är bra på sådant och vet liksom hur jag rider och hur mjuk/hård jag är i hästen mun osv.
Så hon tyckte att jag skulle testa ett pelhams bett. Ett tredelat.
Hon sa att det är inte egentligen sjävla bettet som gör något utan det är den kedjan som är under.
Och jag håller med henne, det är ju så (?)
Så när jag skulle testa rida på den pelhams bettet så var han nästan en helt annan ponny.
Han var jätte rörlig och drog inte alls lika mycket mot hinder.
Han är mycket lättare att ta tag i om han liksom "sticker iväg".

Det är ganska många som frågat varför jag bytte bett osv så här har ni svaret.

Just nu tycker jag att Challe funkar hur bra som helst på detta bettet.
Han är mycket lydigare och går otroligt bra.
Så jag ska fortsätta att ha detta bettet ett tag till så kanke jag kan byta tillbaka till det andra senare om ett tag :)

Ägg bettet:


Pelhamet som jag rider på:

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback