Anna-träningen, dagens ridpass med andra ord

2010-10-29, 21:16:55 / Kategori: Mirja- Dagens ridpass
Japp, Anna-träning som ni vet!
Haha hon var jätte jätte jätttteee pigg, och slängde en jääkla med huvudet.
Dock vet jag att när hon slänger så med huvudet, det är liksom ett sätt att komma undan att jobba.
Eftersom jag satte mycket mer krav på henne nu, på en hopp träning än vad jag gör när jag rider hemma så reagerar hon ju.
Och ja, hon tyckte det var SKIT jobbigt, vilket resulterar att hon slänger med huvudet en massa.
Men jag lägger mig faktiskt inte i det, jag sitter med mjuka och lugna händer tills hon slutat och fortsätter bara rida sedan. Det är liksom inget att bråka över, då skulle det bara bli helt fel.

Så i dressyren var hon ganska pigg, springig och slängde mycket med huvudet emellan åt för att hon tyckte det var jobbig och ville att komma undan arbetet.
Men jag tycker hon kämpade på bra, hon gjorde faktiskt sitt bästa och mer kan jag inte begära av henne.
Hon är inte i toppform nu, har inte alla muskler eller bästa konditionen. Jag förstår att det var jobbigt!
Vi har inte hopp-tränat vi jätte länge, så självklart att det blir jobbigt då.
Men somsagt så tycker jag hon var jätte duktig som gjorde sitt bästa! :)

Dethär hoppade vi. (Tog Linneas skiss för orkade inte rita en egen haha)



Tre stycken trav och galoppbommar på volten, en studsserie snett igenom med två oxrar i,
två räcken på långsidan med tre språng emellan och en oxer med tre galoppbommar innan på andra långsidan.

Vi jobbade på bommarna när vi red fram i början och inte så mycket stt säga om det, hon rullade på.
En aning bråttom hade hon men annars helt okej.

Sedan när vi började hoppa började vi med studs serien, haha hon var heeeelt ceazy.
Huvudet uppe i himlen och helt okontrolerbar, gjorde det bästa av situationen bara.
Kortade ner anridningen, och tog det i trav(eller försökte iaf). Det gick bättre i slutet :)
Hon tyckte det var skit jobbigt iaf :p

Sedan hoppade vi långsidan med oxern och bommarna. Samma där hon har väldigt springig, het och jobbig.
Men gjorde precis samma och kortade ner anridningen och tog det i traaav. Gick bättre i slutet där med.
Sedan hoppade vi oxerlångsidan till andra långsidan med räckena. Hon flöt på, inte alls lika hetsig men låg ändå på en aning.

Sen hoppa vi räckena ensamma några gånger och det gick bra.
Hon flöt på, kom lite kort in nån gång och lite stort nångång men överlag gick det bra.
Och efter det hoppade vi bana. Orkar inte berätta banan men hon var jätte duktig iallafall!
Tänk liksom efter hela den jobbiga lektionen, helt genom svett och skiiit trött och så skulle hon hoppa bana också haha. Stackarn. Men hon fixade det super, och visst låg hon på och ville springa men hon lyssnade och väntade när jag bad henne. Så banan gick absolut bra!

Så ja, i det stora hela så tycker jag Julia skötte sig jätte bra idag!
Visst hon har gjort bättre ifrån sig, mycket bättre ifrån sig andra gånger. Men med tanke på hur hon ligger till nu, och vilken kondition hon har, muskler osv så är jag jätte nöjd!
Dessutom så är hon ju inte klippts(klipps på söndag) än så hon har ju världens päls också som gör allt lite jobbigare.

Hon gjorde sitt bästa och med det är jag nöjd (L)





juliaaa<3

Älskade ponny (L)

2010-10-28, 19:38:13 / Kategori: Mirja- Dagens ridpass
Åh min underbara ponny gick super idag!
Hon är så himla bra, min älskling.
Det går inte en dag då hon inte visar mig ngt nytt, någon ny sida, någon ny egenskap eller liknande.
Hon gör mig alltid på gott humör och jag tror inte vi haft en dålig ridtur nu på huuuur länge som helst,
Allt bara rullar på, känns så himla bra (L)

Så ja, nu är jag på gott humör och hoppas att hon är lika duktig imorgon på Anna-träningen :)
Sen på lördag är det tävling i Uddevalla! Kulkul! :D
Hoppar L:C och L:B som vanligt och hoppas såklat det går braaa.
men det tror jag allt <3




Jag älskar dig min skrutt  <3

Resultat KM!

2010-10-16, 16:18:03 / Kategori: Mirja- Dagens ridpass
Haha kommer två resultat efter varandra nu, menmen ;)

L:D förklass
Hon kändes helt okej, låg på en aning så svårt att svänga.
Men det gick bra och hon kom 3a, duktig flicka!

L:C, KM klassen
Gaaaanska mycket piggare, flängde med huvudet VÄLDIGT mycket mer än vanligt och var bara allmänt jobbig.
Men nollade grunden iaf, och det kändes skit bra!
Fast shiiit vad hon överhoppar sig, på vissa hinder hoppar hon som f****n.
Säkert en meter över eller något, heelt galet :s
Men aa så var det omh och då stannade hon på första, det var ett titthinder och jag skulle lagt på mycket mer skänkel än vad jag gjorde. Och så kan jag tänka mig att eftersom jag tänkte "hon kommer säkert stanna" så klart jag sitter och bromsar lite.
Så aa, jag tar på mig det stoppet :) Men sen när jag styrde på igen var det no problems och så hoppade hon hela resten av omh felfritt.
Så jag är nöjd :D


Men i stora drag idag så kändes hon inte sitt allra bästa. Hon var stel, springig och bara överdrev allt en massa.
Fast jag tycker hon var jätte duktig ändå, hon är alltid bäst min tös!
// Mirja




hoppa kan hon ju :D


Mirja tycker!

2010-10-14, 16:41:53 / Kategori:
Att jag är så jävla bra!
VG på no provet och VG på engelska provet!
Okej jag skryter lite nu hahah men det får man fan göra ibland! Snacka peppad jag blir nu för att fortsätta plugga som fan och lätt sätta MVG't nästa gång eller ?;)

Ibland så är jag faktiskt riktigt grym, heeeelt jävla galet! :D

woohooooooooooooooooooooo (y)


Får inte glömma mina ponnisar, dom är också bäst såklart.
Bättre än mig faktiskt! :)



Mirja tycker!

2010-10-07, 21:11:17 / Kategori:
Att fler ryttare/hästägare borde träna horsemanship med sina hästar!

Och nu menar jag inte på den nivån som Tobbe Larsson är på att hästen ska stegra flera sekunder på komando, kunna ligga ner eller göra alla dom där jätte häftiga sakerna som hans hästar kan.
Absolut inte så, för det tar tid. Men det är sjävlklart vill man komma dit så kan man göra det med träning.
Men jag menar mer tex bara en så enkel grej som att gå ut och gå en promenad med hästen en gång i veckan?
Det är hur enkelt som helst och kan göra hur stor skillnad som helst.
Att bara vara med sin ponny/häst, inte rida eller ställa massa krav. Bara umgås, ha roligt och lär känna varandra. Och det kan göra hur stor skillnd som helst när man sedan sitter på ryggen!
För ju bättre du känner hästen desto bättre går det ju självklart i ridningen. Och jag kan faktiskt lova att man hittar en himla massa nya sidor och egenskaper när man umgås med sin häst utan att ställa krav på den eller sitter på ryggen.

Jag själv tycker det är jätte viktigt att faktiskt bara vara med sina ponnyer, inte ställa krav eller sätta dom i jobb.
Bara visa att man finns där, att man älskar dom och att dom är jätte värdefulla för än.
Ta med dom ut på långa promenader i skogen, låta dom beta på ett fält samtidigt som man ligger på deras rygg och bara slappnar av, skämma bort dom riktigt mycket i boxen med borstning och godis, gosa med dom länge i hagen, bara vara med dom! Visa att det inte alltid handlar om att prestera så bra som möjligt och göra en massa resultat jämt och ständigt!

Och det märks så tydligt hur mycket dom faktiskt uppskattar det och hur glada dom blir!
Och man lär känna sin häst på ett helt annat sätt än vad man är van vid, dom öppnar nya sidor och nya egenskaper. Och det förändrar hela relationen mellan häst och ryttare.
Så för mig är det JÄTTE viktigt.

När jag fick hem Julia i somras var vi ju fortfarande rätt nya för varandra, så då ägnade jag myyyycket tid åt att bara vara med henne. Lära känna henne och bygga upp tillit, och kan nog säga att det har gjort mycket faktiskt!






Samma med Esmeralda, jag är ute och går med henne ungefär 2-3 gånger i veckan och hon blir så sjukt jävla galet himla glad när jag släpper henne lös och säger åt henne att springa iväg och busa.
Det är som om hon vunnit tre miljoner på lotto, och kan ju säga att när hon mår bra mår jag bra, så att vara ute och gå med henne är det absolut bästa som finns!
Finns verkligen ingen lyckligare häst en henne just då, underbart att se :')







Vilket sedan när man umgåts med sin häst, skapat förtroende och tillit och massa vänskap kan göra huuuur mycket kul som helst som man aldrig vågat hoppats på.
Att faktiskt kunna släppa sin ponny lös på en helt öppen plats där den har all chans i världen att springa iväg, att kunna göra det. Och att ponnyn följer efter dig vart du går, stannar när du stannar, springer när du springer, och lägger hela sin själ i dina händer. Att känna den känslan, är bättreän att vinna tre miljoner på lotto, det är bättre än att vinna sin debut i L:A, det är bättre än känslan när man precis slagit höjdrekord på 125 på en träning. Det är bättre än allt sånt! För det handlar inte om skicklighet, tur eller duktigt ekipage. Det handlar om vänskap och tillit, och det är det bästa man kan få här i livet!







Jag är lycklig med mina ponnyer i alla situationer, och går det nångång dåligt på en träning/tävling har jag förståelse för det! Dom är djur, har inte alltid bra dagar eller mår inte alltid jättebra. Och jag vet att mina ponnyer gör allt dom kan för mig, så mer kan jag inte kräva. Dom gör alltid sitt bästa och presterar alltid så bra dom kan. Och det är precis det jag vill.
Dom kommer alltid vara bäst och dom kommer alltid gå före allt och alla.
Det bara är så!:)

Relationen mellan mig och mina ponnyer ligger 50 % på hur mycket jag bara är med dom, inte ställer krav eller begär ngt.
Bara visar att dom betyder allt i hela världen för mig.
Det är viktigt, och jag vet att det gör förändring!:)





mitt allt, nu och föralltid (L)