Hur Julia är att rida

2010-11-10 @ 19:41:18  •  Kommentarer (3)  •   •  Permalink  •  Mirja  •  Trackbacks ()  • 

Julia är en jätte känslig ponny, på alla sätt.
Inte bara i ridningen utan allt annat också.
Hon är känslig för mygg/flugor och sådant på sommaren.
Räcker att hon går i hagen i en timme utan flughuva och hennes ögon rinner och droppar som tusan då.
Sen även benen, hon får sår/mygg/skadar sig hur enkelt som helst.
Och hon får skav av sina täcken eller sadeljorden jätte enkelt med.
Så ja, ni hör.
Hon är otroligt känslig för allt!

Och också i ridningen.
Jag har ju bytt nu till hackamore på henne, innan har jag haft ett tredelat-äggbett.
Det funkade visserligen helt okej, och jag red på det riktigt länge innan jag fick upp tanken att jag skulle prova hackamore.
Och varför jag tänkte så är för att Julia är jätte känslig i munnen, såfort man tar lite i henne så flyger huvudet upp.
Och jag måste ju ta i henne rätt ofta eftersom hon är så himla pigg.

Men det är inte så att jag måste sitta och dra i henne, för hon är inte stark.
Verkligen inte, hon är jätte lyhörd och stannar direkt jag ber om det.
Men att jag var tvungen att liksom hela tiden "hålla lite i henne" så hon inte bara rusade ifrån mig, det var då hon ryckte upp huvudet.

Så jag bytte till hack och allt har blivit MYCKET bättre!
Nu behöver jag inte sitta och hålla i henne hela tiden för hon ligger inte på ett dugg
Och när jag inte behöver det så rycker inte hon upp med sitt huvudet heller.
Så hon trivs med hack.
Det är verkligen en helt annan sak att rida henne och faktiskt till och med ibland behöva lägga till lite skänkel, istället för att bara sitta och göra ledande tygeltag hela tiden, och liksom hålla emot.
Hur skönt som helst!

Såhär gjorde hon med bett när jag tog i henne:


Och såhär med hack.



Dock när det kommer fram hinder så är det en annan sak så blir hon skitpigg och drar som bara den.
Men det är som jag skrev igår något som vi måste jobba på, och det gör vi också.
Och det går frammåt, jätte mycket frammåt.

Sist gång jag var uppe med henne på klubben och hoppade kunde jag ligga och rulla på två hinder på volten i samma jämna tempo utan att hon drog upp huvudet och sprang.
Och det är dit jag vill komma!
Så frammåt går det absolut! :)

Men om ni kollar på denna videon, spola fram till 00:40 där börjar jag och Julia.
Kolla på den, det var i början när jag började rida henne.

 

Ni förstår vad jag menar när jag skrev igår att hon var så pigg och galen så hon bara stegrade och jag fick typ komma i skritt mot varenda hinder nu va?

Och nu kollar ni på denna.
Tävling i Sotenäs för ett tag sen.
Stopped där och rivet tar jag på mig.


Men lite skillnad va på denna och den andra videon?
Så det går frammåt, och jag är jätte stolt över henne <3

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: andrea

jättte bra inlägg ! :D <3

2010-11-10 @ 21:18:13
URL: http://lovemaby.blogg.se/

Postat av: sanna

haha vad liten jag var på den första filmen, där e jag med med billy, ser jätte liten ut xd

2010-11-10 @ 21:38:34
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/

Postat av: Jessika

Haha jättelikt hur Casey var i början också! :D

2010-11-11 @ 14:43:11
URL: http://www.jessikaung.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback