Mina favorithoppövningar

2010-11-11 @ 19:53:24  •  Kommentarer (2)  •   •  Permalink  •  Mirja  •  Trackbacks ()  • 

Skall ju upp till ridhuset i helgen och tänkte hoppa lite mer denna gången.
Inte bara några bommar och två små hinder på volten som jag hade sist.
Utan mer hoppning vill jag ha denna gången, då det var två veckor sen sist :)

Men jag vill ha övningar som är bra också, inte bara massa hinder överallt!

Har tänkt på lite olika övningar som jag gillar och tycker är bra!



Tre studs på volten
Då studs är jätte bra gymnastik och på böjt spår blir det ännu bättre så hästen får sträcka ut sidorna ordentligt.
Sen kan man även sätta in en oxer i mitten om man vill, då blir det styrketräning samtidigt.

* 5½ an
För er som inte riktigt förstår så är det travbom in på ett litet kryss. Och sen 5½ meter till en oxer.
(däravnamnet)
Är bra på alla sätt för Julia. Hon måste träna att komma i trav mot hinder, hon stressar gärna upp sig.
Sen måste det såklart inte vara 5½ meter emellan krysset och oxern, jag brukar lägga det liiite kortare.
Då blir det kort för Julia, och sen då när man höjjer upp oxern mot slutet så är det super bra styrkeövning!
Att komma i trav alltså inte så mycket fart, hoppa lilla krysset, sen ett kort galoppsprång för att sedan trycka av
med heeela bakdelen och komma över oxern som då är rätt hög och bred. Super!

* Tre eller två plank på långsidan
En skitbra övning som vi hade MYYYCKET på hoppträningarna när jag gick där kan jag lova haha.
Minst varannan gång ;)
Super bra för Julia som behöver träna att bara ligga och rulla på hinder. Mellan planken så kan man variera
med antal galoppsprång. Ena gången hoppar man på 5 språng tex, sedan kortar man och hoppar på 6, eller
länger och hoppar på 4.
Man gör precis som man vill och vad som passar hästen :)
Denna övningen brukar man inte hoppa så högt heller, den är mest för att känna på gas och broms typ.
Men jag gillar den!

* Oxer med galoppbommar framför
Hoppar denna ibland på Anna-träningar och då brukar det vara typ fyra bommar framför.
Tycker den är skit bra!  Dels för att kommer man rätt in på första bommen så kommar man ju automatiskt
rätt på oxern. Sen också om man kommer fel på första bommen, så har man ju tre bommar att rätta till det
på. För om det är en oxer med bara en bom framför så hinner man ju nästan aldrig rätta till det? Då kommer
man ju liksom fel på hindret med. Men när det är så många bommar framför så hinner man nästan i alla lägen
rätta till felet så man kommer rätt på hindret ändå.
Sen kan man också ha sista bommen upphöjd, då blir hästarna uppmärksamma och lyfter lite extra på
benen över oxern.





Ja här var fyra stycken som jag gillar!
Får se om det blir något utav dessa i helgen?
Tror nog det! :)

Har ni också speciella favoriter?
Kanske samma?
Eller några andra som inte jag skrivit?

Kommentera dom! :D

Vill veta så många som möjligt!
Kanske kan testa någon ny i helgen då?:)

Puss Mirja ♥










Kommentarer

Postat av: sanna

Jag ska hoppa för vickan på söndag :D

2010-11-11 @ 21:36:14
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/

Postat av: sanna

sv: nej det var någon till tror jag :P<3

2010-11-11 @ 21:40:57
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback