Samspel mellan häst och ryttare

2010-11-14 @ 12:15:37  •  Kommentarer (2)  •   •  Permalink  •  Mirja  •  Trackbacks ()  • 

Har ni tänkt på det?
Hur fantastiskt det faktiskt är?
Att vi, människor på bara några tiotal kilo kan rida, styra och göra nästintill precis vad vi vill med ett stort djur på flera hundra kilo!
Hur kan det ha blivit så?
Vet inte hästarna bättre eller har dom helt enkelt inte fattat att dom hur lätt som helst skulle kunna ta kommandot?
Jag har inte tänkt på det här så mycket men en dag för ett tag sen blev de rätt klart.

Dom gör allt för oss.
Allt vi ber dom om gör dom och dom försöker alltid göra sitt bästa!
Om dom någon gång ibland har en dålig dag och inte kan prestera deras bästa.
Ska vi bli arga då?
Ska vi bestraffa dom och skälla på dom?
Säga att "ååh vilken dålig häst jag har"
Ska vi göra det?

Tänk igen!
Se det såhär.
Om du har en ponny som du tränar och tävlar i hoppning och det går bra.
Tänk om ponnyn inte alls tycker att det är så roligt att hoppa som du tycker.
Den kanske egentligen inte alls har lust att hoppa alla dom där höga stora hindrerna som du styr på.
Men den gör det för dig!
I nio fall av tio presterar den sitt allra bästa och ställer upp för dig.
Om den då någon gång ibland har en dålig dag, är trött och orkar egentligen inte hoppa ett enda hinder.
Men den hoppar på framhoppningen, den hoppar 1an, 2an och 3an.
Men sen kommer den skyhöga maxade oxern som nummer 4a och din ponny stannar.
Det kanske var ditt fel att den stannade?
Red dåligt, la den fel, för lite stöd i skänklarna, dålig fart eller vad som helst.
Kan du se att det var ditt fel då?
Eller ser du de först efter när du kollar på filmen?
Du kanske blir arg på hästen inne på banan, men sen när du kollar på filmen så ser du "ojdå det var mitt fel"
Är det okej?

Jag tycker det är hemskt att se på ponnytävlingar hur många som blir arga och bestraffar hästen genom att slå den hårt med spöt på bogen eller rumpan om den stannar på ett hinder.
Sparkar skänklarna i sidorna och rycker ponnyn hårt i munnen.
Till och med folk som använder sporrar sparkar sin häst i sidorna!?

Är det okej att göra så?
Jag tycker inte det är okej att göra så!
Oavsett om det var att hästen bara dummade sig och stannade eller om det var ditt fel.
Man gör helt enkelt inte så.
Oavsett vems fel det var!

Min ponny Julia stannar nästan aldrig på hinder.
Hon har kanske stannat med mig 3-4 gånger under det halvåret jag ridit henne och hoppat och tävlat.
Dom få gångerna hon stannar kan jag räkna ut med lillfingret att det troligen är mitt fel.
Det är rätt självklart eftersom hon ALDRIG stannar annars.

Jag blir inte arg, eller sur.
Jag sparkar henne inte sidorna eller rycker henne i munnen.
Vet ni vad jag gör?
Jag drar handen över halsen på henne och säger att "det är lugnt, vi tar det igen det"
Jag styr på igen, och hon hoppar utan några problem över huvudtaget.

I nio fall av tio är det ryttarens fel.
Och skulle det någon gång ibland vara hästens fel så tycker jag att man inte ska bli arg.
Den stannade ju troligen pga av något, ellerhur?

Hästarna gör allt för oss, dom ställer alltid upp, gör alltid sitt bästa och skulle aldrig göra något dumt med vilja.
Det är djur vi håller på med, levande djur och dom har faktiskt inte bett om dethär.
Så hoppas att alla ni som läste detta nu har fått en riktigt tankeställare.
Vi skall ha all respekt vi kan för dessa djur.
Dom är fantastiska!






Kommentarer

Postat av: Lisa

Håller med:)

2010-11-14 @ 13:38:12

Postat av: andrea

vilket bra inlägg mirja ! verkligen! <333

2010-11-14 @ 17:35:05
URL: http://lovemaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback