En bra blogg för mig har...

2010-11-12 @ 18:30:00  •  Kommentarer (0)  •   •  Permalink  •  Mirja  •  Trackbacks ()  • 

Tänkte skriva nu vad jag tycker en bra blogg är.
Eller vad jag gillar för bloggar iallafall, alla tycker ju olika. Right ?:)


* Mycket bilder!
Tycker det är ganska viktigt faktiskt.
En bild kan göra ett helt inlägg mycket roligare.
Sen självklart att man inte behöver ha bilder på varenda inläg. Men så ofta som möjligt!
Det kan aldrig bli dåligt bara för man har en bild med liksom! :D


* Ren svenska!
Det ser MYCKET snyggare ut om man skriver med ren och ordentlig svenska.
Man blir mer sugen på att läsa då är om man bara ser en massa bokstäver i en stor klump.
Tex:

1.jag heter mirja, är 14, bor i grebbestad o har två hästar som jag gillar jätte mycket
2. Jag heter Mirja, är 14 år och bor i Grebbestad. Jag har två hästar som jag gillar jättemycket.


2an ser mycket snyggare och prydligare ut. Ellerhur?

* Läsvärda inlägg!
Att man inte bara skriver hela tiden i varenda inlägg vad man gör, vad man skall göra eller hur dagen har varit.
Man kan skriva sånna inlägg också, bara man varierar med andra inlägg som handlar om andra saker!
Tex, outfits, skriver om ens åsikter, vad man tycker om olika saker osv.
Förstår ni? Inte bara hela tiden " Tja nu är jag hemma från skolan nu. Skall snart rida. Hörs sen."
Om man bara skriver såna inlägg hela dagen, vad man gör eller skall göra. Då blir det skit tråkigt att läsa tillslut.

* Att man berättar i detalj
Tycker jag också är rätt viktigt för en bra blogg.
Om man tex har varit och ridit, att man inte skriver såhär " Har ridit nu, det gick bra hon var skit duktit jobade lite i paddocken."
Att man då istället skriver vad man jobbade med i paddocken, varför det gick så bra och vad hon gjorde som var duktigt av henne. Liksom skriver allt i detaltj mycket mera, så läsarna förstår varför det gick bra och vad man jobbade med.

* Uppdateringen
Självklart är det viktigt också!
Man tröttnar på att läsa bloggen om den ibland uppdaterar typ sju gånger om dagen, och sen tre dagar frammåt så bara ett inlägg om dagen.
Blir jätte tråkigt.
Så en jämn och bra uppdatering är viktigt!


Det här är dom sakerna som är jag tycker är viktigt för en bra blogg!

Sen finns det sälvklart undantag haha, jag läser bloggar som knappt har något utav det här men som jag tycker är skitbra ändå. Vet dock inte hur dom lyckas alls haha.
Men för det mesta så tycker jag att det här är viktiga saker! :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback