Dagens Ridpass - Challe

2010-11-12 @ 19:00:01  •  Kommentarer (0)  •   •  Permalink  •  Linnea  •  Trackbacks ()  • 


Idag fick det det bli ett 35 minuters pass i paddoken.
Eftersom jag inte red Challe igår så var han överpigg idag såklart.

Men jag red som jag sa där uppe i paddoken.
Idag försökte vi att koncentrera oss på tempot.
Han var väldigt pigg i skritten.
Ville inte alls jobba under sig för han gick liksom kort och krökte ihop halsen och nacken istället för att ta ut steget och jobba från bakdelen upp till ryggen.
Men jag kan inte göra så mycket än att ha is i magen och bara sitta och jobba på och vara avslappnad i HELA kroppen.

Det var så blött i hela paddoken så jag kunde bara rida på en volt.
Men i traven så var han faktiskt lite bättre.
Han var inte likte hetsig.
Men han krökte ihop nacken och halsen lite här också.
Då och då sträckte han ut sig riktigt fint.
Men det var liksom bara korta stunder.
I början av passet gjorde jag mycket övergångar.
Skritt, trav, trav , skritt, skritt länge, trav en stund osv.
Bara för att han skaha något att tänka på och för att jag ska få han lugn.
Det gick bra ibland och ibland mindre bra.

När jag liksom hade skrittat en stund och så ville liksom han komma igång och trava så gick det fin fint.
Han var jätte lugn och jag försökte att hålla honom där en stund.
Jag bytte håll mycket så han skulle få något att tänka på.
Jag galopperade nästan ingenting detta passet.
Men jag fattade galopp och galopperade halva varvet för att sedan få honom tillbaka till lugnet.
Det gick faktiskt ganska bra.
Sedan galopperade jag lite mera bara några gånger för att få honom lugn i galoppen och han var bra samlad och sprang liksom inte bara på utan jobbade faktiskt.



Jag är ganska nöjd med passet.
Inte helt nöjd men nöjd liksom.
Jag kan ju inte förvänta mig att efter 2 gånger så ska han gå som en klockao ch gå dit jag vill ha honom.
Detta kan ta 1 år eller mera.
Beror på hur mycket jag jobbar med detta.
Det hade tagit 3 år för en kompis att få hennes C-ponny dit som dom e idag!
Så aa, detta kan ta ett tag.

Challe är väldigt känslig också.
Både i munnen och för skänkeln.
Nu när jag har ett skarpare bett så måste jag ju vara försiktig men jag är inten ryttare som sitter och drar ihjäl i hästens mun. Men man får vara försiktig med honom :)

Linnea =)

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback