Att lära känna sin ponny bättre..

2010-11-12 @ 19:35:31  •  Kommentarer (0)  •   •  Permalink  •  Linnea  •  Trackbacks ()  • 


Jag har tänkt på en sak.
Och det är när man bara tar hand om sin häst.
Asså att man kanske lägger ner lite exta tid till att bara borsta hästen 10 minuter extra än vad man brukar göra.
Det gör faktiskt skillnad mellan häst och ryttare.
Även att man klappar om sin ponny extra mycket eller bara är med den.
Man lär känna den på bättre sätt om man bara är med.
Liksom vi lär ju känna hästen är vi riden den, men hästen lär känna oss när vi leder den, när vi går bredvid den eller när vi bara borstar den mera än vad vi bukar göra.

Jag har ju nästan precis fått Challe och det tar ju tid innan man lär känna hästen riktigt liksom.
Målet under vintern med Challe är ju att vi ska lära känna varandra.
Inte bara i ridningen, utan också på marken.
Jag vill ha bättre kontakt med honom så därför hade jag tänkt att vi ska köra lite frihetsdressyr när vi har tid. Tillexempel på helgerna.
Att vi går till paddoken och att han ska följa efter mig. Att han ska komma när jag ropar på honom och bara helt enkelt på bättre kontakt md honom. Han är ju inte lika svår som Zonette. När man håller på med Zonette måste man vara bestämd och ha tålamod. När man är/grejar med Challe så beövs inte så mycket tålamod.
Asså Zonette är ju sur hela tidne och gör för det mesta som hon vill. Challe är så otroligt snäll och ser det mesta som positivt! :)

Hur har du gjort/gjorde för att komma närmare din ponny? :)

// Linnea

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback